søndag den 15. september 2013

Lakrids med lakridser på, Ala Claus Holm



Lakrids er de senere år blev en stor trend i den gastronomiske verden og bør ifølge Claus Holm være at finde på krydderihylden ved siden af salt og peber. Og når lakrids har indtaget krydderihylden, så skal der også være en kogebog på bogreolen med lakridsopskrifter. - Det er simpelthen det, jeg har villet med her projekt," siger Claus Holm.
" Lakridskogebogen, der kan lære alle og enhver at bruge det sorte pulver i køkkenet. Det er jo ikke svært - man skal bare lige tage mod til sig, og så kan det bruges i alt fra forretter til desserter.     
Bogen indeholder 30 opskrifter fordelt på kapitlerne "Hverdag" , "Forretter" , "Hovedretter" , "Desserter" og "Crazy Holm" og med retter lige fra klassiske frikadeller " piftet op med lakrids " til "Voldsomt højreb" eller Creme Brulée med lakrids og lakridsmacarons med fudge er der opskrifter til alle - uanset temperament, mod og eventyrlyst i køkkenet.    
Bag bogen står foruden Claus Holm og TURBINE forlaget fotograf David Bering (Montgomery) og grafisk designer Jørn Rasmussen - det samme hold som sidste år producerede bogen "Stegeso" , der vandt prisen som flotteste danske kogebogsudgivelse 2012, udnævnt af den internationale kogebogskonkurrence Gourmand World Cookbook Awards.
Claus fortæller om sig selv:

Jeg er kok, jeg hedder Claus - er 43 år gammel og jeg er vild med smagen i alt. Jeg er ikke for fin til at smage på alt her i livet! Lad os fokusere på smag og den gode råvare, om den er frossen eller fersk - så lad os sammen – skulder ved skulder - give den lidt gas. Og det behøver på ingen måde være kompliceret og tage en masse tid. Det enkle, det simple, det er oftest det bedste.
Det vi har brug for er, når nogen siger; ”Det her kære venner - det er sgu godt, det kommer fra vores nordiske naboer – det er fersk – det er frost – bare fortæl mig hvad det er, så tager jeg næste valg selv - men vær ærlig omkring din råvare og hvad du fortæller mig”.

Hverdage er dem vi har flest af, og faktisk også dem jeg elsker mest. Derfor vil jeg tage fat i hverdagsretter men med et twist. Vi starter der, hvor de andre topper- jeg tager de besøgende med rundt i det du kender- men så twister vi den helt Holm crazy- men uden at tabe bøtten med lakridser i gryden.
Nogen siger at lakrids ikke kun er lakrids – men er en helt videnskab for sig selv- ja ja da uhaaa nogen siger at jeg  adjungeret professor – det er jeg Not !
Jeg siger lakrids er sort-sød saltet bitter og en sjov fætter som kan og vil meget.
Men i min verden er den en smuk grundsmag, som kan bruges til alle kødsovse og lasagne – den sorte djævel får mit køkken til at danse en dunkel tango i mit solskinskøkken. Hvorfor? – derfor og fordi vi kan!! Jeg elsker lakrids og grønt og rødder de er nemllig soooo goood sammen!”
Lad dig ikke forskrække af Claus Holms begejstring for lakrids. ”Lad dig drives af lysten til mere smag og lakrids i hverdagen. Få mandagen til at rocke trusseletten af den gamle, lad ungerne smile over mandags frikadeller med lakrids –  Livet er måltidet.”
 
1. Frikadeller med lakrids og råsyltet kål
2. Paneret svinekotelet med råstegte lakrids kartofler
3. Den sorte gryde dyb som lakrids
4. Den gule kylling med gurkemeje og lakrids
5. Stegt flæsk og lakrids
6. Lasagne med lakridskødsovs

Syntes godt om Claus Holm på Facebook
Find endnu flere opskrifter Her med Claus Holm ved roret!

Min Personlige Historie.

i januar måned var jeg til et charity event/foredrag med Christian bitz og røde kors og til dette event kunne man vinde gaver. Min skønne svigerinde gik minsandten hen og vandt en middag i eget hjem for 10 personer med Claus Holm, og hvilken vidunderlig middag han kreerede til os.
 


Lakrids smør var en af smagsoplevelserne, hvilket var en mega funny smagsoplevelse og noget jeg ikke havde prøvet men det smagte godt og fedt fundet på! Dertil fik vi det lækreste nybagte brød 
 
Sponseret indlæg jeg henviser til min reklamepolitik 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar