søndag den 7. september 2014

De 3 bukke bruse sprogkuffert, sprogpose #1

Som pædagog og ikke mindst sprog pædagog ligger det mig på sinde at opfinde og lave sprogstimulerende fortælleposer som denne med de 3 bukkebruse. 
De skal være spændende og dragende så børn får lyst til at de se hvad den indbydende pose byder på af ting og sager som i sidste ende gerne skulle have dem til at sige og fortælle alt muligt i forbindelse med historien. 

Jeg har gjort forsiden af posen spændende og sansende på en og samme tid så man ikke er i tvivl om hvad indeholdet er. 
Stof, uld og en trold er i store træk hvad jeg har brugt. 


Da jeg arbejder i Gladsaxe kommune hvor den didaktisk anvendte pædagogik er projektorienteret har vi derfor haft projekt om de 3 bukke bruse og derfor har jeg samlet de konkrete ting fra projektet i posen efter endt projekt.


Posens indhold er forskellige bud på historien i form af 
Bøger
Sange /sangkort
Digt
Fortælle puzzlespil
Fingerdukker
Filt trolde
Træ buk
Bukke og geder i sleichek dyr og karton
En hjemmelavet pompon trold
Uld så der kan føles hvordan en buk mærkes.



Karton gederne er under projektet brugt som bord decotation. Så de var synlige og at samtalen kunne foregå ved konkret at se dem. 




Som en del af det konkrete og håndterbare havde vi lavet velcro kort med billeder fra en bog som blev lamineret. 
Disse var også med til at bringe sproget i spil og børnene kunne se om vise de små kort som kunne få sproget frem.




Som del af projektet har vi ofte en bog, en sang og et digt tilknyttet og hvis vi ikke lige har nogle laver vi tit kendte sange om så de passer. 

I mine sprog poser, kufferter har jeg lagt et forberedelses ark i som fortæller hvad der er i posen og hvad de er tiltænkt med de forskellige ting. 
Det kan give inspiration og få sproget frem via åbnede spørgsmål.

Ydermere er der et punkt hvor der kan videre udvikles i posens indhold, hvis andre har ideer til posen. 


Denne sprogpose er også tænkt som en del af dialogisk læsning hvor medinddragelse i fortællingen er vigtig. Se evt mere på sprogpakken.dk 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar