torsdag den 1. januar 2015

Happy New Year, goodbye 2014

Årets sidste dag og fest blev afholdt i Fredensborg hos Thomas' søster og svoger. Vi havde hver i sær stået for lidt og vi havde taget kød og dessert med, samt en masse andet som pludselig kom i kurven, inden man får set sig om er der dælme meget tilbehør, men hva det var jo årets sidste aften og det skulle fejres.
Nytårsmenuen bestod af:
Forret: Tunmousse
Hovedret: Rødvinsmarineret øksemørbrad, gratineret kartoffel og bønne/bacon/broccolisalat
Dessert: Chokoskal, marenge, semifreddo og frugt
Der manglede bestemt ikke noget og vi fik spist til vi revnede.
Jeg stod for desserten og jeg har mange mange gange for år tilbage lavet semifreddo fra Jamie Olivers opskrift, sammen med min veninde hvert nytår og jeg savnede den i år så meget at jeg måtte lave den igen, dog uden min veninde.
Den er fra bogen af Jamie Oliver og er praline versionen mums.

For at det skulle blive et brag af en dessert måtte der mere til end blot is og frugt som i år var friske hindbær og ananas.
jeg havde fået købt alt for meget æggehvide så lavde en marengs fra anne au chokolat på chocolat.dk

3 æggehvider
150 g sukker
et par dråber eddike
75 g mørk chokolade
1 knivspids havsalt


Se fremgangsmåde HER
når nu det er nytår skal den have hele armen og derfor kunne det ikke slutte endnu og havde set på facebook noget med smeltet chokolade, balloner og en chokoladeskål så det skulle da afprøves og det lykkedes så godt!

Vi var 6 personer og derfor pustede jeg 6 balloner op og vaskede dem af med opvaskemiddel.
tog nogle glas som de skulle stå på.
smeltede chokoladen og ballonerne kunne først dyppes i chokoladen når graderne var nede på 30-35grader så der måtte jeg vente og måle temperatueren med et stege termometer.
Hvis chokoladen er for varm springer ballonerne og du vil få chokolade eksplosion ud i hele køkkenet!! don't do it!



Jeg var noget spændt men det gik super godt og var meget stolt og tilfreds med resultatet af desserten.
Som topping havde jeg pyntet med frysetørret hindbær fra Svansø.


Et tilbage blik på 2014 er mindeværdigt på godt og ondt, foråret gik hurtigt og vi satte lejligheden til salg, vi havde en skøn sommer med ferie, grønkoncert og Århus weekend og vi fik desværre ikke solgt min lejlighed, men hva vi prøver igen til foråret og vi har heldigvis ikke travlt. Barnedåb x2 og bryllup hos min veninde blev det også til og en masse middage hos skønne venner. I september holdte vi vores 2 års dag og vi ser frem til et endnu bedre 2015 med Kina tur, salg af lejlighed og jagten på vores nye bolig, samt ferie, familie og venne besøg kan der ikke komme for mange af.
 HAPPY NEW YEAR WELCOME 2015.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar